[Reguli de pitch] Experimentul lui Razvan Vasiloiu (the Syndicate) la un service auto

Dupa 12 ani de experiente in “pitchuit”, Razvan Vasiloiu, co-owner the Syndicate, si echipa lui au dezvoltat un radar care le semnalizeaza daca au de-a face cu situatii ca: “la cules de idei”, “nou director de marketing – o noua agentie”, “asa e procedura”, “vrem ceva viral”, “ceva nu-mi place, dar nu stiu ce”. Acest radar fin s-a perfectionat in urma frustrarilor cu de toate:

Prea multe agentii, de multe feluri, termene extrem de scurte, cerinte neclare, “asa e procedura”, feedback inexsistent sau nerelevant, iese campania la care ai pitchuit si nu vezi nicio legatura cu ce brief a fost in pitch, “seful a ales alta idee”.

Ei, doar cu toate acestea, in ultimii ani, Razvan a avut si cateva surprize bune. Il lasam pe el sa le povesteasca mai jos:

 

Experiment

“Pitch Experiment” – s-a facut in Canada, dar am zis sa-l fac in Romania ca sa fie pe bune.

Am fost la un service auto, le-am zis ca nu stiu ce are masina, parca nu mai merge ca inainte si as vrea sa-mi zica parerea lor, sa repare ce e de reparat sau sa imbunatateasca si, daca sunt multumit o sa ii platesc. Le-am mai zis ca o sa ma mai duc la alte 3, 4 service-uri sa vad ce zic si cei, ce preturi au si o sa aleg dupa aia, daca o sa aleg ca poate nu o sa fiu multimit de niciunul.

N-au fost de accord :(. Mi-au aratat “rate cardul”.

 

Schimbari in organizarea pitchurilor

Schimbari structurale si importante nu am observat. Totusi, am avut cateva experiente “altfel” chiar anul asta: prima – chiar daca n-am castigat pitchul, am fost chemati ulterior pentru alt proiect; a doua – am fost platiti pentru efort chiar daca nu se stabilise in prealabil. Cred insa ca au fost doar situatii punctuale, care nu pot da o imagine completa a ceea ce inseamna organizarea de pitchuri in Romania.

 

Conditiile in care participati 

Dupa 12 ani de experiente in “pitchuit” cred ca avem un radar dezvoltat care ne semnalizeaza daca avem de-a face cu situatii ca: “la cules de idei”, “nou director de marketing – o noua agentie”, “asa e procedura”, “vrem ceva viral”, “ceva nu-mi place, dar nu stiu ce”.

De asemenea, intrebam: cate si care sunt agentiile chemate, care-i termenul pentru prezentare, care-i bugetul, care sunt criteriile de selectie. Noi intrebam, daca ni se raspunde trasnparent la 51%, mergem.

Conditia finala este sa semenze un NDA care stipuleaza clar ca nu ai voie sa folosesti nimic din ceea ce am discutat, aratat, prezentat daca nu se plateste.

 

Probleme

Cred ca la capitolul frustrari, le-am avut pe toate: prea multe agentii, de multe feluri, termene extrem de scurte, cerinte neclare, “asa e procedura”, feedback inexsistent sau nerelevant, iese campania la care ai pitchuit si nu vezi nicio legatura cu ce brief a fost in pitch, “seful a ales alta idee”.

Cea mai importanta e ca sunt neplatite, iar raspunsurile de mai jos detaliaza de ce e cea mai importanta problema si ce genereaza ea, sau mai bine spus ce s-ar schimba daca ar fi platite.

 

Partea buna

Pitchurile in forma lor actuala NU sunt necesare si nici nu au parti bune. Iar asta e valabil nu numai pentru agentie, dar mai ales pentru client, intrucat nu sunt relevante (de foarte multe ori). Pitchul este o poza, un instantaneu, putem vedea ce a reusit o agentie la un moment dat, intr-un anumit context. Clientul care face un pitch de genul asta nu stie: daca s-a externalizat toata munca agentiei pentru pitch, daca maine, peste o luna, vor avea aceleasi rezultate, daca isi pot mentine calitatea 5 ani, 8 ani, daca oamenii (seniorii) pe care i-a vazut la pitch, ii va mai vedea vreodata.

 

O noua varianta a Ghidului de Pitch

In continuarea celor de mai sus…

Cred ca cel mai important aspect este VIZIUNEA agentiei despre cum se face advertising, ce inseamna o agentie de publicitate, iar clientul poate vedea asta in lucrarile de pana atunci ale agentiei, poate intreba in stanga/dreapta cat mai multa lume. Dupa aia vine si te intreaba cat l-ar costa pe el sa faca campania x.

 

Pitchuri recente

Din motive de NDA nu pot da nume, insa pot spune ca e un brand/business romanesc foarte cunoscut, antreprenoriat roman cu traditie.

Partile bune: putine agentii invitate, am fost informati despre buget, asteptarile clare.

Partea rea: feedback dureaza luni de zile (nu exagerez).

 

Cel mai recent pitch castigat

Porsche Inter Auto Romania.

3 agentii, selectie relevanta a agentiilor, decision makers implicati in proces.

 

Ghidul de Pitch. Urmari

Din pacate, nu cred ca s-a schimbat ceva structural. Se organizeaza la fel, sunt neplatite.

Imi amintesc de pitchul “84 agentii”, multi am ales sa plecam, sa nu participam. Insa au fost 2, 3, 6 agentii care au ramas. Exemplul e relevant in felul urmator: daca se decide ca toate pitchurile sa fie platite, insa se gasesc 2, 3, 6 sa accepte sa participe si fara plata, s-a terminat pactul, intelegerea, ghidul.

 

Efectele unor pitchuri “ca la carte” 

O selectie riguroasa bazata pe reputatia agentiei, pe viziunea agentiei despre cum se face advertising, despre cum se construieste un brand sau/si o campanie, completata de plata efortului de participare (daca ar fi platite pitchurile, nici nu ar mai chema 6-10 agentii) ar duce la o optimizare/simplificare a procesului si ne-am ocupa mai mult cu a crea campanii foarte bune in loc de prezentari marete pentru 20 de pitchuri pe an.