Care a fost prima ta intalnire cu publicitatea, iti mai amintesti? Cand ti-ai dat seama ca vrei sa te faci copy/art? Care au fost primii pasi?
Tin minte perfect momentele “initiatice” pe care le-am avut. Inca de foarte mic eram pe langa tatal meu la birou, aveam in jur de 7 ani. In perioada respectiva, lucra intr-o agentie de publicitate (Mercury360). Pe parcursul anilor am tot avut contact cu aceasta lume, dar copil fiind, nu ma gandeam ca viitorul meu va fi tot in acest domeniu.
Mi-am dat seama ca vreau sa fac art direction dupa primul job serios, o refacere a unor tabele din Excel in Illustrator.
Aveam 16 ani si incepusem deja pregatirea pentru Universitatea de Arte, iar primii pasi catre acest domeniu s-au concretizat prin inceputul pregatirii pentru examenul de admitere la UNArte.
Cum ai intrat in industrie? Ai fost la interviuri, unde ai trimis CV-ul? Povesteste-ne putin despre perioada de cautari: cum a fost experienta de interviuri, ce a ajutat, ce nu a ajutat, ce sfaturi le-ai da celor care trec prin asta acum
Eu nu am intrat in industrie propriu-zis, eram deja acolo. Am inceput in the Syndicate cu ceva proiecte pe freelancing si un internship. Pe tot parcursul facultatii am colaborat pe pozitia de Graphic Designer. Pe langa relatiile de colaborare constanta cu the Syndicate, am experimentat mult si partea de freelancing. Drept urmare, nu am fost in situatia sa imi caut job, sa ma duc la interviuri. Singurul obicei pe care as vrea sa il recomand este tratarea fiecarui job cu maxima seriozitate. Chiar si cel mai mic proiect merita dedicarea ta totala. Daca ai performante din acest punct de vedere, garantat vin si joburile.
Ce scoala ai facut? Cat a contat baza teoretica? De unde ai invatat, inainte de a lucra in acest domeniu?
Pregatirea pentru domeniul artistic am inceput-o inca din liceu, desi inca de mic am avut parte de mai multe sesiuni de introducere in aceasta lume. Pentru mine scoala a contat foarte mult. Am urmat Facultatea de Arte Decoratie si Design din cadrul UNArte, la sectia Graphic Design, unde baza teoretica oferita a fost extraordinara. Cei mai multi dintre profesorii mei au lucrat sau lucreaza activ in domeniu, iar din asta a rezultat parcurgerea mult mai aplicata si usor de inteles a materiilor. Am avut ocazia sa pot studia un semestru in Norvegia prin intermediul unei burse Erasmus, ceea ce mi-a oferit o perspectiva diferita asupra notiunii de design si stiinta din spatele lui. Dar pe langa ateliere, istoria designului, estetica, etica, partea de munca din afara facultatii m-a ajutat foarte mult sa pun in practica toate informatiile si sa concretizez ceea ce invatam.
Ce asteptari aveai cand ai inceput sa lucrezi in publicitate? Cum s-a schimbat pana acum perspectiva? Ce s-a confirmat/ ce s-a infirmat din ceea ce credeai despre acest domeniu? Care au fost cele mai mari surprize (bune si rele)?
Credeam ca voi ilustra si desena toata ziua, credeam ca a lucra in echipa va fi greu si, mai ales, credeam ca munca se opreste la job, ceea ce nu s-a intamplat. E o continua munca, la birou, afara sau acasa, mai ales in echipa. Desi cumva pe parcursul anilor mi s-a demonstrat ca nu e chiar asa cum cred eu, perspectiva ramane acceasi, doar alterata de noile valori.
Cred ca cea mai mare surpriza ramane in continuare satisfactia implementarii unui proiect, faptul ca il aduci in realitate, faptul ca il poti atinge. Si suprizele negative exista. Pentru mine iau forma acelor mailuri last-minute, “I need it NOW!”.
Care a fost primul proiect la care ai lucrat?
Refacerea tabelelor din Excel in Illustrator a fost proiectul ce avea sa ma propulseze in aceasta lume! 😀
Care au fost primele greseli? Ce ai invatat din ele?
Am avut norocul sa am mentori buni, care se asigurau ca greselile mele nu ajungeau la client, dar mai ales ca invatam din ele. Aveam tendinta sa uit diacritice, mai ales in locuri care sareau in ochi, am exportat documente RGB pentru print si astfel de lucruri de baza pe care le-am invatat in timp, fie din cadrul facultatii, fie din munca concreta, reala. Concluziile pe care le-am tras din fiecare greseala au dus la tratarea proiectelor cu din ce in ce mai multa seriozitate si respect, lucru pe care la inceput nu stiam cum sa il fac.
Care a fost partea cea mai grea de cand lucrezi in publicitate?
Trezitul de dimineata.
Care e stilul tau de scris/desenat? Ce medii/canale iti plac cel mai mult? Ce principii ai?
Zona ilustrativa, animata, este cea care ma atrage cel mai mult. Mare parte din inspiratie o regasesc in boardgame-uri, social media si in pagini dedicate domeiului artistic.
Ca principii dupa care ma ghidez sunt etica in design, “less is better” si dorinta de a inova in domeniu.
Cum infrunti blocajul/ lipsa de inspiratie & idei?
O pauza activa! O pauza de chitara, o plimbare pana la magazin, o discutie cu alti colegi pe complet alte subiecte, toate ajuta la eliminarea blocajului. E mai bine sa uiti ca esti blocat intr-un punct si sa revii ulterior cu forte noi.
Cine si ce te inspira? Mentori
Principala mea inspiratie vine din pasiunile pe care le am si din studiile pe care le fac (in prezent sunt student la Master, Art of Game Design in cadrul UNATC). Iar ca mentori, Simona Stanciu si Marina Teodorescu mi-au fost profesori in cadrul facultatii si au avut in impact foarte mare asupra pregatirii mele. Marius Barb “Barbone”, profesorul care m-a pregatit pe plan artistic alaturi de tatal meu, tata fiind primul si in continuare cel mai important mentor.
Mai gasesc inspiratie si in oameni care au adus schimbari si au inovat acest concept al designului, Victor Papanek, Walter Gropius, Neville Brody etc.
Care sunt proiectele la care ai lucrat si cu care te mandresti cel mai mult pana acum?
Herbalife Kick Off, Campaniile sezoniere Farmaciile Alphega, Ceresit, Lansare Porsche Macan.
Creativitatea – un cuvant super folosit deja. Care e definitia ta personala?
Creativitatea este acea parte din noi pe care o hranim cu informatie, un rationament care nu se bazeaza pe “retete”, acel curaj de a crea si a experimenta.
Creativitatea este, pentru mine, un talent care se invata.
Cum ai caracteriza generatia ta? Cum difera punctele tale de vedere fata de ale seniorilor din agentie? Ce simti ca aduci nou? Ce ai de invatat de la ei?
Generatia mea cred ca poate fi caracterizata prin idei indraznete, riscante. Aceasta diferenta de idei cred ca provine din preocuparile diferite ale noii generatii, preocupari care urmaresc mult mai mult trenduri actuale, sau concepte mai nisate, factori care contribuie la idei diferite, noi.
Pe langa multele chichite pe care le-am prins de la seniori, cred ca cel mai important este cum sa “gandesc” creativitatea inteligent.
Ce ai pune intr-un top 3 reclame ale tuturor timpurilor?
Intr-un top personal as pune seria de TVC-uri Bake Rolls, Cinesite TVC 2013, Smart For-Two “Offroad” TVC.
Nivelul reclamelor din Romania: ce iti place, ce te enerveaza, de ce e nevoie?
Cred ca in Romania, la nivelul actual, sunt reclame foarte bine executate, creative, care au un target mai tanar. Iar pe cealalta parte sunt reclamele luat din retetar, majoritar in industria farmaceutica si a produselor destinate unui target mai inaintat in varsta. Bineinteles, retetele functioneaza, mai ales cand vine vorba de aplicarea lor pe un target specific, dar mi se pare ca implicarea, de cele mai multe ori, nu se regaseste in multe din aceste rezultate creative.
Cred ca rezolvarea problemelor consta in excluderea zonei de confort din ecuatie atunci cand vine vorba de un proces creativ inteligent.